15 december 2022

Leden van PvdA en GroenLinks doneren ruim 5.700 euro aan energietoeslagen voor Utrechtse goede doelen

Drie goede doelen krijgen deze week een cheque van bijna tweeduizend euro uitgereikt door GroenLinks en de PvdA. Het gaat om de Voedselbank, de Stichting Leergeld en de Tussenvoorziening, drie instellingen die mensen helpen die zich in een kwetsbare positie bevinden. Het geld is samengebracht door leden van beide partijen die hun energiecompensatie van 190 euro geheel of gedeeltelijk gedoneerd hebben. “Een prachtig gebaar en een zeer welkome ondersteuning voor het belangrijke werk dat deze organisaties doen”, zegt Ilse Raaijmakers, raadslid van de PvdA.

De bestaanszekerheid van steeds meer Utrechters staat onder druk door de torenhoge energieprijzen en de gigantische inflatie. Daarom hebben de PvdA en GroenLinks in Utrecht enige tijd geleden een oproep gedaan aan hun leden. Zij die het geld zelf niet echt nodig hadden, werden gevraagd om hun energiecompensatie te doneren aan een maatschappelijke instelling. “We hebben gehoord dat veel organisaties rechtstreeks extra donaties hebben gekregen. Daarnaast hebben wij zelf 5.700 euro mogen ontvangen, die we onder de drie belangrijke initiatieven verdelen. Ik ben heel blij met deze solidariteit vanuit de stad,” zegt Julia Kleinrensink, fractievoorzitter van GroenLinks. De Voedselbank, Stichting Leergeld en de Tussenvoorziening krijgen deze week alle drie een cheque ter waarde van 1.900 euro uitgereikt door Raaijmakers en Kleinrensink.

Niemand in de kou

De gemeente Utrecht heeft de afgelopen maanden verschillende maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat niemand door het ijs zakt in deze pittige tijden. Zo hebben meer mensen recht gekregen op een energietoeslag, omdat de inkomensgrens daarvoor is verhoogd naar 150% van bijstandsnorm. Ook is er een aanvullende energievergoeding gekomen voor studenten en mensen die niet genoeg hebben aan de bestaande vergoeding. Met een gratis energiebox, een kledingpas voor kinderen van mensen met een laag inkomen en het isoleren van zo’n 300 woningen van mensen met een minimuminkomen hoopt de gemeente de meest kwetsbare Utrechters in deze periode te helpen. Raaijmakers: “Tegelijk zien we dat nog steeds veel mensen het moeilijk hebben en soms ook niet de juiste weg naar hulp weten te vinden. Er blijft dus werk aan de winkel. De solidariteit die uit deze donaties blijkt is hartverwarmend. Ik hoop dat iedereen deze maanden goed naar elkaar om blijft kijken.”

Vandaag is de cheque uitgereikt aan de Tussenvoorziening (zie foto). Morgen (vrijdag) wordt de cheque aan de Voedselbank en de Stichting Leergeld uitgereikt.